Informații utile


Povestea brandului Alb de Măguri-Răcătău

În inima Munţilor Apuseni, în Ţara Moţilor a luat naştere o cooperativă care pune în Valoare produsele lactate obţinute de mici fermieri, care produc alimente de înaltă calitate, cu metode traditionale. Fermele sunt situate în zona Parcului Natural Apuseni, într- o zonă cu poluare redusă, în care natura oferă cele mai bune condiţii pentru practicarea zootehniei cu impact redus asupra mediului. Păşunile nealterate ale Carpaţilor Occidentali oferă hrana potrivită pentru bovinele care produc lapte cu un gust ca pe vremea bunicilor. Laptele acesta reprezintă materia primă pentru produsele care vor fi comercializate sub denumirea Alb de Răcătău.

De ce Alb?

Albul este culoarea laptelui bun, obţinut în fermele din Măguri-Răcătău. De asemenea, albul simbolizează puritatea, curăţenia, tihna, pacea, liniştea şi evocă sentimente pozitive. Albul este asociat simbolic Binelui şi reprezintă culoarea predominantă a veşmintelor tradiţionale din comunitatea locală de moţi.

De ce Măguri-Răcătău?

Am preferat denumirea de Măguri-Răcătău deoarece este un substantiv propriu puternic din punct de vedere fonetic şi simbolic. Denumirea de Măguri-Răcătău evocă spaţiul montan al purităţii, concentrat în cuvântul Măguri, în timp ce cuvântul Răcătău localizează fătă echivoc acest spaţiu din Carpaţii Occidentali. În substantivul Răcătău avem de trei ori litera „ă”, pe care o găsim şi în substantivul propriu Măguri, care face ca denumirea să fie mai uşor de reţinut. Mai mult, prin faptul că această diacritică se regăseşte în limba română mai mult decât în alte limbi vorbite în Europa, cuvântul Răcătău ancorează în ethosul naţional concepte precum tradiţie, rural, continuitate, familiaritate.

De ce Lactate mai cu moț?
Ţara Moţilor are o conotaţie pozitivă în imaginarul colectiv al românilor. Este un ţinut de legendă, în care trăiesc oameni de caracter, un tărâm care a dat naţiunii eroi precum Horea sau Avram Iancu, în care natura îşi păstrează nealterat farmecul, în care oamenii au păstrat tradiţiile din moşi-strămoşi şi bucuria de a trăi.

2024 este Anul Naţional Avram Iancu, ceea ce înseamnă că este momentul potrivit pentru promovarea produselor din Ţara Moţilor. Substantivul comun „moţ” are, în expresia „mai cu moţ” din vorbirea populară un sens profund pozitiv, care situează simbolic calitatea produsului la un nivel superior în raport cu altele. Este vorba de un produs premium, cu care comunitatea locală poate sta în frunte şi care, din capul locului, oferă motive producătorilor să stea cu fruntea sus şi clienţilor garanţia că vor cumpăra produse din gama de vârf. Acest slogan poate fi declinat în cele două mesaje. Primul este adecvat produselor alimentare în sine, în timp ce cel de-al doilea mesaj poate fi utilizat pentru a promova standuri, evenimente, degustări sau vizite la ferme şi la fabrica de lactate. De asemenea, diferenţiază categoric acest brand în raport cu competiţia.


Vrei să afli mai multe? Vezi manualul nostru de branding conceput pentru tine!


Despre teritoriul GAL Napoca Porolissum și lanțurile scurte

Teritoriul GAL Napoca Porolissum este un areal montan și deluros (100%), având un bogat potențial natural, fapt pentru care agricultura este una dintre modalitățile predominante de trai. Cu toate acestea, micii producători sunt căutați pentru oferta de produse locale, proaspete, făcute din ingrediente naturale, fără aditivi.


Conceptul de lanț scurt este din ce în ce mai popular în statele din Uniunea Europeană. Chiar și în România, a devenit o modalitate de valorificare mai eficientă a produselor locale. Lanțul scurt presupune eliminarea intermediarilor sau implicarea a cât mai puțini intermediari între producători și consumatorii finali. Acest lucru aduce beneficii atât pentru producători, cât și pentru clienți. Producătorii vor obține un preț mai apropiat de cel cuvenit, vor reduce timpul cu transportul. Clienții finali vor beneficia de produse proaspete, care nu sunt transportate și depozitate timp îndelungat, existând în aceasta și beneficii pentru mediu, pentru reducerea emisiilor de gaze, a aglomerației etc. Se va încuraja producția locală, vor fi susținuți producătorii locali și economia locală va crește.